نمایندگی تعمیرات بوش

10 خط ویژه تلفن های شبانه روزی

چرا ریموت کنترل کولر گازی کار نمی کند؟

امروزه تقریباً تمامی لوازم خانگی، مجهز به ریموت کنترل هستند تا گذشته از مسائل رفاه و آسایش کاربر، مباحث‌ امنیتی و فنی دستگاه نیز به خوبی رعایت شود. یکی از این لوازم، کولرهای گازی و اسپیلت‌ها هستند؛ با این تفاوت که بروز اختلال در عملکرد ریموت کنترل کولر گازی می‌تواند باعث دشواری بسیار زیاد و حتی غیر ممکن شدن استفاده از آن شود. به همین دلیل بروز اختلال در عملکرد ریموت کنترل کولر گازی می‌تواند یک مشکل مهم به حساب آید که باید نسبت به برطرف کردن آن اقدام شود.

در این مقاله از مجموعه مقالات نمایندگی تعمیرات بوش، قصد داریم تا شما را با مهم ترین دلایل کار نکردن ریموت کنترل کولر گازی آشنا کنیم.

مهم ترین دلایل کار نکردن ریموت کنترل کولر گازی

  • تمام شدن باتری دستگاه
  • خراب شدن خود ریموت کنترل
  • اختلال در عملکرد برد کنترل دستگاه

مهم ترین دلایل کار نکردن ریموت کنترل کولر گازی

1. تمام شدن باتری کنترل کولر گازی

منابع تأمین انرژی دستگاه‌های ریموت کنترل، باتری‌های قلمی، کتابی و یا باتری‌های ساعتی هستند که اگر توان لازم برای برق رسانی به مدار کنترل را نداشته باشند، عملکرد کنترل مختل خواهد شد.

بنابراین به محض مشاهدۀ عدم عملکرد ریموت کنترل کولر گازی بوش، ابتدا به سراغ بررسی باتری‌های ریموت بروید و یک بار دستگاه را با باتری‌های نو و کار نکرده آزمایش کنید. اما اگر همچنان شاهد ایراد عملکرد ریموت کنترل کولر گازی هستید، به سراغ مراحل بعدی بروید و دستگاه را از ابعاد دیگر نیز مورد بررسی قرار دهید تا متوجه ایراد اصلی آن بشوید.

2. خراب شدن برد ریموت کنترل کولر گازی بوش

اختلال در عملکرد هر یک از قطعات الکترونیکی برد ریموت کنترل مثل IC یا ترانزیستور می‌تواند کارایی آن را از بین ببرد. حال چگونه برد ریموت کنترل را تست کنیم؟

خراب شدن هر یک از قطعات و اجزای برد اصلی مثل زغال‌های روی کیت و خراب شدن مدار برد می‌تواند باعث کار نکردن دستگاه ریموت کنترل کولر گازی بوش شود. برای تست برد، آن را در کنار یک رادیو روشن قرار دهید و سپس دکمه کنترل را فشار دهید. اگر از رادیو صدای نویز یا خش خش به گوش برسد، نشان دهندۀ سالم بودن ریموت کنترل می‌باشد و در غیر این صورت برد ریموت کنترل شما با اختلال مواجه شده و باید تعمیر یا تعویض شود.

3. خراب شدن برد دستگاه

پس از تست باتری و ریموت کنترل و اطمینان از صحت عملکرد آن، باید به سراغ گیرنده یعنی خود کولر گازی بوش برویم. برای این منظور ابتدا چشمی گیرنده دستگاه را تمیز و عمل کردن کنترل بر روی آن را تست کنید. اگر مشکل عدم عملکرد کنترل برطرف نشد، می‌توانید به برد گیرنده دستگاه مشکوک شوید که از این مرحله به بعد حتماً باید از یک نفر متخصص کولرهای گازی بوش بخواهید که دستگاه را بازدید و عیب یابی نماید.

عملکرد ریموت کنترل از راه دور کولر گازی

به ‌طور کلی ریموت‌ های کنترل کولر گازی این امکان را به کاربران خود می‌دهند تا نسبت به اعمال تنظیمات دستگاه به راحتی اقدام کنند. به همین دلیل بروز هر گونه اختلال در عملکرد ریموت کنترل می‌تواند بسیار مشکل آفرین باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای روشن کردن کولر گازی بدون کنترل

عملکرد ریموت کنترل از راه دور کولر گازی

ریموت کنترل کولر گازی از این اجزا تشکیل شده است:

  1. یک قاب پلاستیکی
  2. یک برد مدار چاپی (حاوی قطعات الکترونیکی)
  3. فنرهای پشت باتری
  4. صفحه کلید پلاستیکی
  5. باتری
  6. دیود مادون قرمز با لامپ LED

و به طور کلی اتفاقی که در یک دستگاه ریموت کنترل از راه دور کولر گازی می‌افتد، به این ترتیب است:

1) ابتدا کلید ریموت کنترل فشرده می‌شود و آی سی موجود بر روی صفحه برد کنترل، محل و کد مربوط به آن را تشخیص داده و سیگنال مربوطه را به ترانزیستور انتقال می‌دهد.

2) در مرحله بعد، ترانزیستور که وظیفه تقویت داده‌های ورودی را بر عهده دارد، دادۀ ارسالی را تقویت کرده و سیگنال آن را به فرستنده‌های مادون قرمز انتقال می‌دهد.

3) در بین قطعاتی که بر روی مدار چاپی قرار گرفته‌اند، یک کریستال نیز بر روی بُرد گیرنده متصل است که وظیفه تولید یک فرکانس ویژه را بر عهده دارد و وظیفه اصلی آن نوسان سازی است.

4) کد ارسال شده به برد اصلی دستگاه باعث انجام فرمان صادر شده از طریق دکمه‌های صفحه کلید خواهد شد.

تست ریموت کنترل کولر گازی

به منظور تست ریموت کنترل کولر گازی ، ابتدا دوربین موبایل یا دوربین عکاسی را روشن کنید و سپس لامپ ال ای دی ریموت کنترل را که در جلوی آن قرار دارد، روبروی دوربین قرار دهید و یکی از کلیدها را فشار دهید. اگر چراغ ال ای دی جلوی کنترل روشن شود، کنترل سالم است و اگر چراغ جلوی ریموت کنترل خاموش باشد، ریموت کنترل شما خراب است و باید تعمیر شود.

تست ریموت کنترل کولر گازی

قفل شدن کنترل کولر گازی

گاهی اوقات صفحه نمایشگر ریموت، علامت قفل بودن را نشان می‌دهد و دستگاه خراب نیست. باز کردن قفل ریموت اسپلیت در برندهای مختلف متفاوت است؛ اما به طور کلی باید این روش‌ها را به ترتیب اعمال نمایید:

  • فشار دادن دکمه مربوط به قفل ریموت (البته در برخی از مدل‌های کولر گازی بوش)
  • فشار دادن همزمان دکمه‌های Mode و Temp به مدت ۵ ثانیه
  • استفاده از دکمه‌های ترکیبی + و – به طور همزمان یا دکمه Temp
  • فشار دادن دکمه‌های Timer on و Timer off به مدت ۳ ثانیه
  • فشار دادن دکمه‌های Swing و Direct به مدت ۳ ثانیه

ریست کردن کنترل کولر گازی

گاهی اوقات مشاهده می‌کنید که ریموت کنترل کولر گازی هنگ کرده است و برای برگشتن به حالت اولیه باید آن را ریست نمود. برای انجام این کار از دکمه‌ای که در قسمت پایین سمت راست ریموت تعبیه شده است، استفاده کنید و آن را به مدت چند ثانیه نگه دارید تا تمامی داده‌های پیشین دستگاه پاک شوند. البته خارج کردن باتری‌ها و قرار دادن دوبارۀ آنها نیز می‌تواند همین کار را برای شما انجام دهد.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا دلایل کار نکردن ریموت کنترل کولر گازی را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که دقت کردید، برخی از تست‌ها بسیار ساده و برخی دیگر پیچیده و فنی هستند و اجرای آنها حتماً باید توسط یک نفر تعمیرکار متخصص کولر گازی انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − چهار =

محتوای مقاله برای آشنایی با نحوه کار کردن لوازم خانگی و اینکه چه مشکلی ممکن است برای آنها پیش بیاید بسیار مناسب است.
John Doe

مقالات منتشر شده

روشن شدن چراغ نمک ظرفشویی
چرا چراغ نمک ماشین ظرفشویی روشن می شود؟
تنظیم درجه یخچال قدیمی
درجه یخچال قدیمی چگونه تنظیم می شود؟
ارور-تاپ-کلوز-Tap-Closed-ماشین-لباسشویی-بوش-شاخص
ارور تاپ کلوز Tap Closed ماشین لباسشویی بوش
ماشین لباسشویی بوش یا ال جی
ماشین لباسشویی بوش بهتر است یا ال جی؟
مزایا و معایب ساید بای ساید بوش
مزایا و معایب یخچال ساید بای ساید بوش
علت تخلیه نکردن لباسشویی بوش
علت تخلیه نشدن آب در ماشین لباسشویی بوش
خدمات پس از فروش بوش
نمایندگی خدمات پس از فروش بوش؛ سرویس و تعمیرات تخصصی بوش
چرا-چراغ-قرمز-یخچال-روشن-می-شودشاخص
چرا چراغ قرمز فریزر بوش روشن شده است؟
ویژگی قرص ماشین ظرفشویی
انواع قرص ماشین ظرفشویی و نحوه استفاده از آن
ارور‌های  E26 | F26 و E27 | F27 لباسشویی بوش
ارور‌های  E26 | F26 و E27 | F27 لباسشویی بوش