نمایندگی تعمیرات بوش

10 خط ویژه تلفن های شبانه روزی

آموزش مرحله به مرحله تعویض لامپ مگنترون ماکروفر

آموزش تعویض لامپ مگنترون ماکروفر

تعویض لامپ مگنترون ماکروفر، یکی از مهمترین اقداماتی می باشد که در زمان بروز مشکل در این بخش باید انجام شود. این قطعه در واقع اصلی ترین قطعه در ایجاد گرما در ماکروفر ها می باشد که در زمان بروز اختلال در عملکرد آن باید تعویض گردد.

در این مقاله از مجموعه مقالات نمایندگی تعمیرات بوش قصد داریم به صورت کامل به بررسی موضوع تعویض مگنترون ماکروفر  بپردازیم و تمامی آموزش های لازم در خصوص تعویض این قطعه را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

مگنترون ماکروفر چیست؟

مگنترون در واقع یک لامپ خلاء می باشد که با ایجاد یک سیکل حرارتی موجب گرم شده مواد غذایی قرار داده شده در کابین می شود. این لامپ تمامی حرارت لازم برای گرم کردن و حتی پخت و پز را تولید می نماید که میزان انرژی گرامیشی تولیدی این قطعه بسیار بالا می باشد.

در صورت نبود لامپ مگنترون در داخل ماکروفر، عملا هیچ انتقال حرارتی صورت نخواهد گرفت و در نهایت دستگاه ماهیت خود را از دست می دهد. با توجه به اینکه این قطعه جزو اقلام مصرفی می باشد، در صورت خرابی آن امکان تعمیرات وجود نداشته و در نهایت باید تعویض لامپ مگنترون ماکروفر صورت گیرد.

چه زمانی باید تعویض لامپ مگنترون ماکروفر  صورت بگیرد؟

چند حالت کلی برای تعویض لامپ مگنترون ماکروفر تعریف شده است که هر یک از این حالت نشان دهنده خرابی در این قطعه و نیازمندی دستگاه به تعویض آن می باشد. مهمترین و متداول ترین زمان های نیاز به تعویض مگنترون ماکروفر به صورت زیر می باشد:

چه زمانی باید تعویض لامپ مگنترون ماکروفر  صورت بگیرد؟

  • لامپ حرارت لازم را برای گرم کردن مواد غذایی منتقل نکند.
  • مگنترون نیم سوز شده باشد.
  • هیچگونه انتقال حرارتی صورت نگیرد.
  • دود از بخش اتصال لامپ تولید شود.
  • دود در داخل لامپ مشاهده شود.

در صورت مشاهده این موارد گفته شده باید نسبت به تعویض این قطعه اقدام نمایید تا عملکرد دستگاه به حالت نرمال خود بازگردد. متاسفانه برخی از کاربران نسبت به این موضوع جدی نبوده و آن را پشت گوش می اندازند که این موضوع سبب می شود بخش داخلی دستگاه دچار آسیب شده و یا لامپ در داخل کابین شکسته شود.

علت های تعویض لامپ مگنترون ماکروفر

در زمینه خرابی مگنترون ماکروفر و نیاز شدید آن به تعویض، موارد مختلفی دخیل می باشند که هریک از آنها به نحوه آسیب های وارد شده به این قطعه را توصیف می کنند.

از جمله مهمترین علت های خرابی لامپ مگنترون ماکروفر و نیاز به تعویض کردن آن عبارتند از:

بیشتر بخوانید: طریقه استفاده صحیح از مایکروویو

1) تعویض مگنترون ماکروفر به علت ترک خوردن آهنربا

اگر آهنربای لامپ مگنترون آسیب دیده باشد میدان مغناطیسی به شدت کاهش می یابد که در پی آن آهنربا به شدت گرم می شود. این موضوع باعث می شود که لامپ به شت داغ کند و آسیب ببینید. از طرف دیگر با افزایش دما آهنربا و کاهش میدان مغناطیسی اطراف آن، از داخل کابین دود خارج می شود که برای سلامت دستگاه به هیچ عنوان مناسب نمی باشد.

برای جلوگیری از چنین مشکلاتی باید نسبت به تعمیرات آهنربای لامپ اقدام نمود تا میزان صدمات وارده بشدت کاهش یابد. اگر نسبت به این موضوع اقدامی صورت نگیرد، باید مجبور به تعویض مگنترون ماکروفر خواهید بود که دارای بعد مالی چندین برابری می باشد.

2) تعویض لامپ مگنترون ماکروفر به علت سوختن ترمینال

یکی دیگر مواردی که در صورت عدم اقدام به موقع، شما را مجبور به تعویض مگنترون ماکروفر می کند، سوختن ترمینال می باشد. در داخل مگنترون های مورد استفاده ماکرفر ها یک قطعه با نام جدا کننده وجود دارد که از وارد شدن حجم بالایی از ولتاژ به عایق های بکار رفته در قطعه جلوگیری می کند.

اگر جداکننده های موجود در مگنترون آسیب ببینند، عایق های بکار رفته آسیب دیده و در پی آن ترمینال لامپ مگنترون آسیب می بیند. این سیلک در نهایت موجب خرابی و آسیب مگنترون شده که باید اقدام به تعویض آن نمود. باید بدانید که این سیکل در هر بار استفاده از ماکروفر و پخت و پز با آن افزایش می یابد.

3) تعویض مگنترون ماکروفر به علت امواج سوخته

دیگر موردی که سبب ایجاد آسیب به مگنترون ماکروفر می شود، امواج سوخته ایجاد شده در دستگاه می شود. امواج سوخته در داخل جعبه رشته ایجاد می شوند که از ساختاری گنبدی شکل برخوردار می باشند. این امواج نباید آسیب ببینند و حالت اصلی آنها باید به خوبی حفظ شود.

انعکاس های صورت گرفته در پشت ماکرفر  در مدت زمان پخت و پز با دستگاه، موجب ایجاد آسیب به امواج سوخته می شوند، به این صورت که در زمان استفاده و پخت و پز با دستگاه، امواجی منعکس می شوند که اگر متنوقف شوند به ساختار امواج گنبدی آسیب می رسانند و موجب سوخته شده آنها می شوند.

سوختن امواج گنبدی موجب کاهش راندمان و عملکرد درست دستگاه می شود و در نهایت موجب آسیب به آن می گردد. برای جبران آسیب دیدگی مگنترون ماکروفر باید اقدام به تعویض آن نمود.

4) تعویض لامپ مگنترون ماکروفر به علت شل بودن اتصالات مگنترون

شل بودن اتصالات مگنترون موجب ایجاد یک سیکل حرارتی شدید در دستگاه می شود که در پی آن بخش های اطراف مگنترون آسیب دیده و می سوزند. از نشانه های سوخته شدن بخش های اطراف مگنترون به سبب حرارت بالای ایجاد شده که از شل بودن اتصالات نشات می گیرد، می توان به لکه های سیاه رنگ و نشانه های سوختگی اطراف مگنترون اشاره کرد.

4) تعویض لامپ مگنترون ماکروفر به علت شل بودن اتصالات مگنترون

5) تعویض مگنترون ماکروفر به علت قوس داخلی

یکی دیگر از مواردی که به عنوان اصلی ترین دلایل تعویض مگنترون ماکروفر شناخته می شود، قوس داخلی می باشد. اما سوالی که در این بهش ایجاد می شود این است که اصلا قوی داخلی چیست و چگونه ایجاد می شود؟

قوی داخلی به دلیل گاز های تجمع یافته در داخل مگنترون ایجاد می شود که با اتصال برق رسیدن جریان به گاز ها، این قوی تشکیل می شود.

وجود همچین پدیده ای موجب خارج شدن مگنترون از حالت طبیعی خود می شود که در پی آن یک قوی در آن ایجاد می شود. باید بدانید که قوس مگنترون یک موضوع غیر قابل تعمیر می باشد و تنها راه برطرف سازی آن، تعویض قطعه می باشد.

مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم هریک به نحوی موجب خراب شدن لامپ مگنترون در ماکروفر  می شود که در پی آن باید اقدام به تعویض نمود. حال بیایید با هم بررسی نماییم که برای برطرف سازی موارد گفته شده و تعویض مگنترون ماکروفر چه باید کرد.

نتیجه گیری

مهمترین اقدامی که برای تعویض لامپ مگنترون ماکروفر باید انجام دهید، مراجعه به یک نمایندگی معتبر تعمیرات ماکروفر می باشد. موضوع مگنترون یک موضوع کاملا تخصصی می باشد و زمانی که به نمایندگی ها و تعمیرگاه های غیر تخصصی مراجعه نمایید، تنها کاری که انجام می دهند تعویض اصل قطعه می باشد. این در صورتی است که در گام اول باید تعیین شود که آیا مگنترون و متعلقات آن قابل تعمیر می باشد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

محتوای مقاله برای آشنایی با نحوه کار کردن لوازم خانگی و اینکه چه مشکلی ممکن است برای آنها پیش بیاید بسیار مناسب است.
John Doe

مقالات منتشر شده

روشن شدن چراغ نمک ظرفشویی
چرا چراغ نمک ماشین ظرفشویی روشن می شود؟
تنظیم درجه یخچال قدیمی
درجه یخچال قدیمی چگونه تنظیم می شود؟
ارور-تاپ-کلوز-Tap-Closed-ماشین-لباسشویی-بوش-شاخص
ارور تاپ کلوز Tap Closed ماشین لباسشویی بوش
ماشین لباسشویی بوش یا ال جی
ماشین لباسشویی بوش بهتر است یا ال جی؟
مزایا و معایب ساید بای ساید بوش
مزایا و معایب یخچال ساید بای ساید بوش
علت تخلیه نکردن لباسشویی بوش
علت تخلیه نشدن آب در ماشین لباسشویی بوش
خدمات پس از فروش بوش
نمایندگی خدمات پس از فروش بوش؛ سرویس و تعمیرات تخصصی بوش
چرا-چراغ-قرمز-یخچال-روشن-می-شودشاخص
چرا چراغ قرمز فریزر بوش روشن شده است؟
ویژگی قرص ماشین ظرفشویی
انواع قرص ماشین ظرفشویی و نحوه استفاده از آن
ارور‌های  E26 | F26 و E27 | F27 لباسشویی بوش
ارور‌های  E26 | F26 و E27 | F27 لباسشویی بوش